Studenterklubben explained!

 

Studenterklubben explained!

 

I en kælder sort som kul, allerdybest nede, finder man Studenterklubben. Foreningen Studenterklubben drives af Husgruppen, hvor enhver, der læser eller er ansat på Det Sundhedsfaglige Fakultet på Københavns Universitet, er passivt medlem.

Vi har prøvet at svare på nogle af de oftest stillede spørgsmål. Synes du, der er spørgsmål, vi mangler at svare på? Så kan du kontakte os på trivsel[a]studklub.dk

FAQ

Hvad er strukturen i Studenterklubben, og hvordan bliver noget besluttet?


Figur 1 – Dette er en figur over den organisatoriske opbygning af Studenterklubben.  Pilene læses som “(som) bestemmer over”.

Generalforsamling Foreningens højborg! En gang årligt afholdes en generalforsamling der er Studenter-klubbens øverste myndighed. Normalt gennemgås sidste års årsregnskab og der kan rettes i vedtægter. Dog kan generalforsamlingen også bruges til at beslutte alt andet også.
Vedtægter Foreningens svar på Moses’ stentavler! I vedtægterne er beskrevet vores organisatoriske opbygning, regler for ansvar og formål. Alle foreninger skal have vedtægter.
HG-weekend Foreningens hyttetur! HG-weekend afholdes to gange årligt, oftest i marts og oktober. Under denne afholdes holdningsdiskussionen hvor forretningsordenen, se nedenfor, kan ændres/optimeres. Disse ændringer sker ved simple flertalsbeslutninger. Ligeledes har vi også diskussionspunkter, der ikke fører til beslutninger, men i stedet danner rammen for gode diskussioner om noget, der vedrører Studenterklubben. Til sidst kan der til tider også diskuteres eventuelle vedtægtsændringer til næste generalforsamling.
Forretningsorden Foreningens regelsæt på hvordan vi holder orden på forretningen! Her står hvad vi må og ikke må og bør gøre i forbindelse med den generelle drift af Studenterklubben. Det er et referencedokument som hjælper os med at holde styr på vores erfaringer og beslutninger, da der sker en løbende udskiftning i Studenterklubbens medlemmer.
Mandagsmøder Foreningens staffmeeting! Da Studenterklubben er opbygget med en flad struktur, og da der er i omegnen af 100-200 aktive medlemmer, er det vigtigt at have et ugentligt møde, hvor man, med forretningsordenen in mente, tager sig af den daglige drift. Disse møder ligger hver mandag fraset ferie og eksamensperioder. Mødet starter kl 16.
Daglig drift! Foreningens daglige drift! Det er her, de 100-200 aktive medlemmer arbejder på at holde Studenterklubben kørende fra dag til dag. Her menes kaffeservering og afholdelse af fredagsbarer m.m.
Hvor kan jeg finde foreningens vedtægter og forretningsorden?
Hvem er Studenterklubbens bestyrelse, og hvad laver de?

Som forening har vi en bestyrelse, der består af 6 medlemmer, herunder en formand og en kasserer. I bestyrelsen er der tre valgte poster, de Tillidsvalgte, som vælges for sig og indgår i bestyrelsen. Dem kan du læse mere om nedenfor.

Bestyrelsen varetager dele af kontakten til fakultetet og til andre eksterne parter.

Bestyrelsen 2023-2024 består af: Daniel Brems (formand), Josefine Darket (kasserer), Charlotte Wikenhauser, Arendse Aalund (Tillidsvalgt), Lars Emil Villa (Tillidsvalgt) og Emilie Nissen (Tillidsvalgt)

Hvad er undergrupper?

Specifikke ansvarsområder varetages af forskellige undergrupper, der er skrevet ind i forretningsordenen.

  • Alkoholbevillingsgruppen søger Studenterklubbens alkoholbevilling og er ansvarlige for denne
  • Bevilling bevilliger penge til studentersociale formål med mandagsmødets accept. Studenterklubben er non-profit, og overskuddet går til studentersociale formål
  • Drift sørger for, at Studenterklubbens maskiner, dører og inventar fungerer, at Fødevarestyrelsen er glade, og at der er rent og pænt
  • HiFi er ansvarlige for lys og lyd i Studenterklubben
  • HP Tech Support koder Studenterklubbens hjemmeside og sørger for, at printeren og computeren på kontoret virker
  • Kontaktgruppen formidler kontakten til SUND, af hvem vi låner Studenterklubbens lokaler
  • Lager sørger for indkøb af drikkevarer og andet til Studenterklubben, der er nødvendige for fester og daglig drift
  • Nøgle uddeler studiekortadgange til Studenterklubben til aktive medlemmer
  • PR gør reklame for Studenterklubben og arrangementer afholdt af denne
  • Pyntepitches holder et lager over pynt i Studenterklubben
  • Trivsel fremmer trivsel i Studenterklubben gennem diverse tiltag
  • Udlån låner Studenterklubben ud til private og studentersociale arrangementer i Studenterklubben
  • Øko er ansvarlige for økonomien i Studenterklubben med alt, hvad det indebærer

Undergrupperne indsupplerer (optager) med jævne mellemrum nye medlemmer. Dette annonceres på mandagsmødet.

Hvem er de Tillidsvalgte, og hvordan kontakter jeg dem?

De Tillidsvalgte bliver valgt til forenings generalforsamling og indgår i bestyrelsen. Til dem kan man henvende sig (via mail tillidsvalgte[a]studklub.dk samt via en kontaktformular på her på hjemmesiden, hvis man har oplevet noget ubehageligt i Studenterklubben eller har noget andet at dele. Det kan også være henvendelser, der drejer sig om generelle tendenser angående kultur og adfærd, man har oplevet. Alle henvendelser bliver behandlet anonymt.

Hvordan fordeles armbånd til fester?

Armbånd gives til alle, der tager en vagt til det pågældende arrangement. Det vil sige, man enten rydder op, står i bar eller står i dør for at få sig et armbånd, og blot det at være aktiv i Studenterklubben eller være med i en undergruppe beretter ikke til at få armbånd.
Vagter fordeles på mandagsmødet før arrangementet.

Hvem er ”HG’ere”?

HG er en forkortelse for Husgruppen. Det stammer fra dengang Studenterklubben blev stiftet, hvor Værtshusgruppen (sidenhen Husgruppen) stod for klubdriften, som vi kender den i dag. Almindeligvis bruges ”HG’er” om alle aktive medlemmer af Studenterklubben. Alle, der læser eller er ansat på Det Sundhedsfaglige Fakultet på Københavns Universitet, er passive medlemmer af foreningen. Hvor aktiv man vil være, må man selv bestemme, og ”HG’er” er ikke en beskyttet titel eller noget, som er defineret af vores vedtægter eller forretningsorden.

Hvad får man ud af at være aktiv i HG?

Vigtigst af alt er sammenholdet og det store sociale fællesskab, der er i HG. Desuden kan man få udlevet sin indre event-planner, organiserings-sjæl eller tilfredsstillet sin rengøringstrang. Man kan lære rigtig mange søde mennesker at kende på tværs af semestertrin – og få venner for livet.

Hvordan er mandagsmødet struktureret?

Dagsordenen består oftest af

  • Sker i ugen
  • Tilbagemelding fra undergrupper
  • Indkomne punkter
  • Udfyldese af kaffeplanen
  • Evt.

Til mødet er der en ordstyrer og en referent. Referat sendes ud til alle-mailen, som man kan tilmelde sig til inde på Facebook-gruppen.

Studenterklubben

På Panum Instituttet
Blegdamsvej 3b
2200 København N

Tillidsvalgte

Har du oplevet noget ubehageligt, eller vil du kontakte os om uhensigtsmæssig kultur i Studenterklubben? Kontakt vores Tillidsvalgte hér.

Tillidsvalgte

Har du oplevet noget ubehageligt, eller vil du kontakte os om uhensigtsmæssig kultur i Studenterklubben? Kontakt vores Tillidsvalgte hér.